1957 - 1973 - El Seat 600
![]() |
Foto Pere Camprubí, propietat de Ruth Camprubí Güell |
S’acabava d’enlairar l’Spútnik, el primer satèl·lit artificial de la història, quant vaig néixer jo. Però només uns mesos abans d’aquell mateix any també va néixer el primer Seat 600, un vehicle cridat a fer historia i que va marcar a tota una generació del que ja tenim una edat.
Fa més de 65 anys que es va fabricar el primer Seat 600. El primer vehicle va sortir el 27 de Juny del 1957 de la factoria de la zona franca i no es va matricular fins el 5 de desembre d’aquell mateix any.
Va tenir tant d’èxit, que els següents calia esperar molts mesos per aconseguir-lo.
Quan va sortir al mercat costava 71.400 pessetes (430,00 € actuals). Tot i que la renda per càpita de l’època era de 18.472 pessetes, es va convertir amb l’utilitari familiar per excel·lència, esdevenir-se en el cotxe que va motoritzar tot un país.
![]() |
Foto Pere Camprubí, propietat de Ruth Camprubí Güell |
Aquell vehicle, que semblava elàstic, es va convertir també en el primer cotxe de molts conductors de la següent generació, just aquells que havíem nascut en la mateixa època que el sis-cents. Amb ell, vàrem aprendre a conduir, a canviar una roda, un “manguito” de l’aigua o la corretja del ventilador, entre moltes altres coses.
El motor era al darrera i s’escalfava força, sobretot a les pujades. En els trajectes llargs, calia parar sovint per tal de que es refredes i afegir aigua al sistema de refrigeració. Però aquella calor que desprenia el motor també s’aprofitava com a sistema de calefacció a l’hivern mitjançant una sistema de canalització que passava entremig del seients fins al davant.
![]() |
Foto Pere Camprubí, propietat de Ruth Camprubí Güell |
Podria explicar centenars d’anècdotes i histories del Sis-cents, com les vagades que més d’un s’havia quedat amb el volant a la mà en plena conducció o una roda solta acabava avançant el vehicle en plena marxa, però, per no allargar-me massa, només us en explicaré una que em va quedar gravada de petit:
Per estrany que sembli, alguns agosarats també participaven amb un Sis-cents en ral·lis i competicions automobilístiques. Aquest és el cas del Matadeperenc Santi Barbero, mecànic i pilot de competició, que amb un Seat 600 D, dels que la porta encara s’obria per davant, el 1974 participava en la Pujada en Costa a La Mata organitzada per l’Escuderia MATCH. Va fer una volta de campana al revol de la Font del l’Olla, quedant amb les 4 rodes de cara amunt. Va sortir del cotxe il·lès. Amb l’ajut dels espectadors el van tornar a posar dret i quan va tornar a pujar al cotxe com si res, la porta no tancava, a les hores va tornar a sortir amb un martell i després d'uns quants cops aquí i allà va resoldre el problema tornant a arrancar derrapant cap al coll d’Estenalles.![]() |
Foto cedida per: Montserrat Lladó |
Seat va produir un total de 783.745 unitats d’aquell versàtil vehicle des de el 1957 fins el 1973, any que es va fabricar l’últim sis-cents.
El següent vídeo d'imatges en cinema Super-8 de 1961, una mica deficitàries, podeu veure el mateix cotxe de les fotos del començament del text, circulat cap a Matadepera.
Publicat per Marc Sellarès
escuderia MATHC